- Życzenia na Nowy Rok
- 'Pierwsze Klubowe Spotkanie Zimowe
- Czerwcowa wizyta Szwedów
- Już jest Stowarzyszenie SAAB-GT Classic
- Krakowska Noc Muzeów 2013
- Leopolis Grand Prix 2013 - relacja
- Mail od Matsa Lenngrena
- Muzealne rajdowanie
- Saabami w świat – wyprawa na Saab Festival 2013
- Saab GT-Classic w Mieście Łodzi
- Stowarzyszenie Saab GT Classic
- Szwecja. Trollhattan. Saab Festival 2013
- Tadeusza SAABy
- 60 lecie rozpoczęcia produkcji SAABa
- Relacja ze startu Rajdu Monte Carlo Historique
- 26th International SAAB Club Meeting 2008 Latvia
- Första Riksträffen av Veteransaabar, Krosinko 8-10 maj
- Automobilista nr 111. Pierwszy Krajowy Zjazd Zabytkowych Saabów, Krosinko 8-10 maja
- Fabryczka 2010
- Młody Technik 1974r.
- Od samolotu do samochodu
- Pamięci Joanny Lidii Brodnickiej
- Rygas Motomuzejs
- Saabem do ślubu
- Moje Saaby
- Festiwal Saaba 2007
- 50 rocznica zwycięstwa Erica Carlssona w RMC
- A letter to Saab Clubs
- Automobilista 05/2010
- Galeria Targi Sztuki
- Historia szwedzkiego przemysłu motoryzacyjnego
- III Zjazd Zabytkowych Saabów, Mosina 2012
- III Zjazd Zabytkowych Saabów w Mosinie
- Krotki nos, długi nos
- Książka "Saab" D. Kamiński
- Księga gości wystawy
- Ljungbyhed 2006
- Moje Trollhattan 2007 (My Trollhattan 2007)
- Mosina 2012
- Muzeum Saaba odkupione
- Ryglice 2009 - relacja Krzysztofa
- Rynek samochodów zabytkowych w Niemczech
- Saab (Översättning från polska)
- SAAB-bilar i Mosina
- Saab 9-3 Turbo X
- Saab Art That Is Simply Amazing-Marek Maest
- Saabem z Kazimierza do Gdańska
- Saab maniac
- Saab po japońsku
- Saab w Wołominie
- Samochody Leszka (Leszek's cars)
- Stara miłość nie rdzewieje
- Szlakami i bezdrożami wielkopolskiej przyrody
- Upadek Muzeum Saaba w Trollhatan
- Vikingen
- W kuchni i w salonie (Wizyta u Erika Carlssona)
- Wyprawa do Szwecji 2006
- Wywiad z Martinem Sailerem
- Zamknięcie wystawy w Wołominie
- Zaproszenie - III Zjazd Zabytkowych Saabów w Mosinie
- Z cyklu: w koszulkach z Mosiny dookoła świata. Dziś: Michigan
60 lecie rozpoczęcia produkcji SAABa
admin, Pią, 2009-12-18 09:50
Drodzy Saabiści!
Starszym miłośnikom marki Saab pragniemy przypomnieć, zaś młodszych poinformować, że w grudniu 2009 roku mija 60 lat od uruchomienia w Trollhattan seryjnej produkcji samochodów Saab - modelu 92.
Po czterech latach od powołania specjalnego 15-osobowego zespołu pod kierownictwem Gunnara Ljungstroma, wykonania szeregu szkiców i rysunków przez Sixtena Sasona, zbudowania czterech prototypów i 20 egzemplarzy serii pilotażowej, w dniu 12 grudnia 1949 roku z taśmy montażowej fabryki SAAB w Trollhattan zjechał pierwszy egzemplarz nowego produktu firmy - samochód osobowy Saab model 92.
Choć z niewyjaśnionych przyczyn do końca roku 1949 nie wyprodukowano więcej aut, datę 12 grudnia przyjęto uznawać za początek seryjnej produkcji samochodów Saab. Pełną parą produkcja ruszyła w 1950 roku i z tego właśnie okresu pochodzi prezentowany Saab 92 będący własnością naszego kolegi klubowego Krzysztofa Rozenblata.

Jest to najstarszy egzemplarz Saaba w Polsce, jeden z dwóch egzemplarzy tego modelu w kraju (drugi należy również do członka klubu SAAB-GT CLASSIC).
Auto to model Saab 92 de Luxe w charakterystycznym kolorze nadwozia - butelkowej zieleni (Morkgron). Pierwsza rejestracja datowana jest na 13 kwietnia 1951 roku! Samochód został zakupiony przez Krzysztofa latem 2008 roku w stanie jak przedstawionym na zdjęciach. Profesjonalna restauracja auta została przeprowadzona w latach 1987-1990 przez firmę SAAB. W roku 2006 przypadła mu pierwsza nagroda za najpiękniej odrestaurowane auto na 25 Międzynarodowym Zlocie Członków Klubu SAAB w Ljunbbyhed w Szwecji w 2006 roku. Wówczas był to jeden z dziewiętnastu egzemplarzy Saaba 92 w tym kraju. Wspaniały kawałek historii samochodu!
Saab 92 w przedstawionej wersji był produkowany do połowy 1952 roku, kiedy wprowadzono pierwsze modyfikacje modelu. Najistotniejszą bodaj była klapa bagażnika, umożliwiająca załadunek bagażu i dostęp do niego od zewnątrz samochodu. Do tej pory z powodu jej braku, bagaż wkładano poprzez otwarcie drzwi i odchylanie oparcia tylnej kanapy.
Począwszy od 1953 roku model zyskał symbolikę "92B"i był produkowany do 1956 roku, przez krótki czas równolegle ze swoim następcą - modelem 93. Ogółem powstało 20128 sztuk pierwszego seryjnego modelu 92, z czego 14828 aut to samochody w wersji 92B.
Dariusz Kamiński
fot. arch. Rozenblat