- Fredrik Ekendahl na Midnight Sun Rally 2013
- Kocie łby, szyny tramwajowe - trudna trasa we Lwowie
- Krzysztof w akcji
- Krzysztof z Justyną na prologu w Mosinie
- Leopolis Grand Prix 2013
- Leopolis Grand Prix 2013 - fotogaleria
- Leopolis Grand Prix 2013 - fotogaleria przyjaciół
- Noc Muzeów w Warszawie 2013
- Słowacja w kolorach jesieni
- SAAB 95 z 1961 roku ( nr. nadw. 2340!) Pana Szwejkowskiego
- Saabami w świat – Saab Festival 2013 – fotogaleria
- Saab Festival 2013 Martin Pavelek
- SAABy w Drohobyczu
- Sobota w Kańczudze
- Spotkanie Youngtimer Warsaw
- V Rajd Nocy Muzeów w obiektywie Rafała Ludery
- V Rajd Nocy Muzeów w Rzeszowie 2013
- Warszawska Majówka na Skarpie 2013
- W drodze do Lwowa
- Wizyta Bartka w Kańczudze przed wyjazdem do Lwowa. 93 GT Fredrika - pierwsze zdjecia
- Dwa dni w Kańczudze
- Saab na zimowych oponach
- Zakończenie sezonu Youngtimer Warsaw 2013
- Erik Carlsson na Zjeździe w Mosinie
- II Zjazd Zabytkowych Saabów Mosina 2010 część 1
- II Zjazd Zabytkowych Saabów Mosina 2010 część 2
- II Zjazd Zabytkowych Saabów Mosina 2010 część 3
- II Zjazd Zabytkowych Saabów Mosina 2010 część 4
- II Zjazd Zabytkowych Saabów Mosina 2010 fot. Agata Lubowicka
- II Zjazd Zabytkowych Saabów Mosina 2010 fot. Hubert
- Saab 001 - nowa era
- XV Air Show, Góraszka 2009
- Zdjęcia Basie ze zjazdu Sabów w Krosinku 2009
- Zdjęcia Pauliny ze zjazdu SAABów w Krosinku 2009
- Z wizytą u Jacka w Ryglicach
- First class, first place
- Saab 92 Krzysztofa
- Tony Grestock
- Nowości Klubowe
- Przejazd Gdańsk Kańczuga
- Zima w Krosinku 2010
- 9-3 Aero XWD
- Góraszka 2008
- Karowa w Warszawie
- Latvia 2008
- Niedzielny Landszaft
- Saab 95 VAN 2T 1962
- Saab i Volvo
- Szwecja, październik 2008
- Tuchola 2008
- Tulln 2008
- W drodze na Kahlenberg
- Wigilia w Saab Club Austria
- Wiosna 2008
- Zimowy spacer po warmińskich wsiach
- Jesienne spotkania
- VIII Wystawa Pojazdów Zabytkowych, Tuchola 2009
- Warszawski Rajd Pojazdów Zabytkowych 2007 (Warsaw Oldtimer Rally 2007)
- Wiosenny przejazd Saabów 96
- XIII AirShow Góraszka 2007
- Zimowe przejazdy Saabem
- Zimowe spotkanie Saab GT-Classic
- Znaczki Saabów
- Śladami Króla Jana III Sobieskiego
- Świąteczne spotkanie SKP
- "Nowy" Saab 93 (1957r.)
- 10 lat SKP
- 10-lecie Galerii przy Fabryczce
- 95-ką po Kaszubach
- 96-ki Na Skarpie
- Austriacki 99 EMS Leszka
- Chcemy być nowocześni
- Drive It Day!
- Dynamicznie w Rzeszowie
- Fotografie z arch. Rozenblat - Trollhattan 2007
- Franek na Nostalgii
- Fredrik pa tacket 2
- Gieniu w Puławach
- III Spotkanie Miłośników motoryzacji - Zabytkowa Kuźnia Wodna, Gdańsk Oliwa
- II Targi Pojazdów Zabytkowych
- International Saab Meeting, Interlaken, Switzerland 2010
- I Rajd Po Ziemi Mińskiej
- Jeździmy Saabami
- Jesienny Saab
- Kańczuga – wrzesień 2012
- Kalendarzowa jesień...
- Kaszubskie pożegnanie lata
- Kobiety na traktory
- Koniec lata w Kańczudze
- Koszulki Mosina 2010
- Krótka historia zakupu Sonetta V4
- Listopadowa Kańczuga
- Ljungbyhed 2006
- Moje życie z lampą
- Monte Carlo Historique 2012 Wrocław
- Mosina 2012 część 1
- Mosina 2012 część 2
- Mosina 2012 część 3
- Mosina 2012 fot. T.Podkowiński
- Muzeum Saaba w Trollhattan
- Na 2 kołach... Tadeusz w Rzeszowie
- Nasi goście
- Nasi goście (Our visitors)
- Niespodziewane spotkanie
- Noc Muzeów 2010
- Noc muzeów w Warszawie
- Nocna Jazda 2009, Warszawa
- Nostalgia 2010 fot. Marek
- Nowe miejsce wystawy
- Nowy Saab 9-5 w Vip Auto
- Nowy Saab 96 Tadeusza
- Oldtimerbazar 2010
- On The Road
- Ostatnie poprawki
- Otwarcie sezonu Classicauto 2010
- Październikowa Kańczuga
- Pierwsze dziecko Spykera i Saaba?
- Pożegnanie lata
- Pod Torwarem i na Skarpie
- Przelot Ryglice Kańczuga
- Przygotowanie Saabów do zimowania
- Rajd Praski 2010
- Rajd trzech Koron 2012 fot. K. Rozenblat
- Relacja z RajduTrzech Koron 2012
- Rok 2009 w obiektywie
- Ryglice 2009
- Saab-GT Classic w Kazimierzu 2010
- Saab - samochód z wyobraźnią
- Saab - wystawa
- Saab 95 Leszka
- Saab 95 nr. 431 Dick Strom
- Saab 95V4 na spacerze.
- Saabem 96 (1962r.) z Kańczugi do Zielonki
- Saab i kurz
- Saab Joanny
- Saab Meeting in the Bavarian Forest
- Saab Session Slovakia 2012
- Saab Support Conovoy, 17th January 2010, Poland
- Saaby Huberta
- Saaby na lotnisku w Austrii
- Saaby Na Skarpie
- Saaby w Kańczudze (SAAB's in Kańczuga)
- Kańczuga, sierpień 2009
- Kańczuga styczeń 2009
- Kańczuga czerwiec 2009
- Kańczuga grudzień 2008
- Kańczuga październik 2008
- Kańczuga kwiecień 2009
- Kańczuga marzec 2010
- Kańczuga kwiecień 2008
- Kańczuga luty 2006
- Kańczuga kwiecień 2006
- Kańczuga luty 2007
- Kańczuga maj 2007
- Kańczuga listopad 2007
- Kańczuga luty 2008
- Kańczuga grudzień 2009
- Save Saab, Linz, Austria
- Sierpniowa Kańczuga 2012
- Slalomem przez pas startowy
- Sonett III w VIP Auto
- Spacer po Kańczudze
- Spotkanie klubu SAAB-GT Classic, Kazimierz
- Spotkanie w Kańczudze
- Spotkanie w Kazimierzu
- Spotkanie w Wilanowie
- Stara Praga
- Stoisko Automobilisty na targach w Poznaniu
- Sztokholm - Kańczuga
- Te co jeżdżą i fruwają - odwiedziny w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
- Trollhattan 2007
- Tuchola 2010
- Tuchola 2011
- Ułani
- Ulubiony Saab Tadeusza
- VIII Wołomiński Zjazd Pojazdów Zabytkowych 2012
- VII Zlot Pojazdów Zabytkowych 3-4.09.2011
- We visited Erik Carlsson
- Wiosenne odwiedziny
- Wiosenne wietrzenie
- Wizyta Iana
- W poszukiwaniu wiosny
- Wspomnienie zimy
- Wycieczka wzdłuż Dunaju
- XV Airshow, Góraszka 2010
- Zakończenie sezonu Classic Auto
- Zlot taunusów
- Zlot w Wołominie
- Saab 92
- Saab 93
- Saab 94
- Saab 95
- Saab 96
- Saab 97 Sonett
- Ursaab
- Saab 99
Krótka historia zakupu Sonetta V4 (USA) / Short story about buying Sonett V4 (USA)
admin, Wto, 2010-12-21 11:46
I bought red ’69 Sonett V4 in August 2010. She comes from Texas and I found out about her from my club mate Jarek. Last summer we were just negotiating two very rare Saabs Monte Carlo V4 from Sweden – both project cars for total restoration. Then Jarek told me about interesting Sonett V4 for sale what meant I temporarily lost ineterest in MC V4 (but what is delayed is not lost, I hope). Jarek bought Monte Carlo V4 from Sweden and I bought the Sonett V4 from USA.
Sonett looked very good in pictures. Her previous owner restored it very carefully with new, original parts and fabrics.
The engine was rebuilt by MSS, world know specialists of V4 tuning. It got ported heads, sporty camshaft with new gears, lightened flywheel, two barrel Weber carburator and was fully balanced. There were HD clutch, electronic ingition and free-flow MSS exhaust mounted. Brakes and clutch hydraulics were restored. The car has now got stronger two-piston braking system from Saab Sport/MC and four bolts Shelby alloy rims (witer tyres n steel rims were sold together as well as most original parts).
The paintwork and interior with original upholstery looked just perfect.
I didn’t think for a long time and bought the Sonett!
I hoped that Sonett will reach Poland before October’s Saab GT-Classic meeting in Kazimierz but once again it turned out that the trip from USA to Europe is far and lasts long.
The car was to be sent from Houston to the port of Rotterdam (Holland has got very attractive custom preferences for oldtimers). Unfortunately the forwarding agent made me to wait over two months to the moment when the container ship with my car on board departed from Texas quay at last.
European custom clearance in Holland went quickly, easy and in reasonable price. In the beginning of December Sonett started final stage of her trip to Warsaw on the tow truck. Heavy winter attack almost all over Europe with snow storms and slipery roads cause another delay but finally Sonett reached my garage!
I've been waiting with baited breath for Sonett’s arrival. Does not the photos and descriptions of the seller not lie? Is she really in such good condition? Fortunately she did not disappoint me, and even exceeded my expectations!
Now Sonett V4 is standing close to her younger sister, my orange ’73 Sonett III (which came from Minnesota in 2006).
W ostatni piątek 17.12.2010 miałem przyjemność zaprezentować pierwszym spośród członków naszego klubu mojego „nowego-starego” Saaba, model Sonett V4 z 1969 roku. Umówiłem się na spotkanie z Markiem i Krzyśkiem Cybulskim. Wielką niespodziankę i przyjemność sprawili nam swoim przyjazdem Ewa z Tadeuszem bawiący akurat w Warszawie.
Czerwonego Sonetta V4 (czyli model potocznie zwany „dwójką z czterosuwem”) kupiłem już kilka miesięcy temu. Auto pochodzi z Texasu a trafiłem na nie dzięki Jarkowi Szymańskiemu z Gdańska. Latem przymierzaliśmy się wspólnie do zakupu w Szwecji dwóch rzadkich Saabów Monte Carlo V4 (oba do gruntownej renowacji). Wtedy to dowiedziałem się od Jarka, że za oceanem jest na sprzedaż ciekawy Sonett, co sprawiło, że straciłem chwilowo zainteresowanie Monte Carlo V4 (ale miejmy nadzieję, że co się odwlecze to nie uciecze). Jarek kupił Monte Carlo V4 a ja Sonetta V4.
Sonett wyglądał na zdjęciach bardzo interesująco. Przez swojego poprzedniego właściciela został gruntownie wyremontowany z użyciem oryginalnych części i materiałów. Przygotowanie silnika zlecono znanej w Stanach firmie MSS (Motor Sport Service) specjalizującej się w tuningu silników V4. Silnik otrzymał sportowe głowice ze zmodyfikowanymi zaworami oraz kanałami ssącymi i wydechowymi, sportowy wałek rozrządu, lekkie koło zamachowe , dwugardzielowy gaźnik Weber ze sportowym filtrem powietrza a układ korbowy został wyważony. Gruntownemu remontowi poddano hydraulikę hamulców i sprzęgła a także zawieszenie. W miejsce fabrycznych hamulców pojawiły się mocniejsze dwutłoczkowe zaciski z Saaba Monte Carlo. Obrazu całości dopełniają sportowy układ wydechowy MSS i czterośrubowe (pasujące do piast Monte Carlo) aluminiowe felgi Saab-Shelby z wyglądu przypominające Ronale. W komplecie wraz z autem sprzedawano szereg interesujących części zamiennych spośród których wymienię komplet kół z nowymi zimowymi oponami Vredestein Snow+ na stalowych felgach Saab Sport i mnóstwo oryginalnych części wymontowanych z auta podczas przeróbek.
Biorąc to wszystko pod uwagę po krótkim zastanowieniu i konsultacjach (m.in. z Tadeuszem i Krzysztofem Rozenblatem) pod koniec wakacji kupiłem to auto.
Liczyłem po cichu, że uda mi się „ściągnąć” go do kraju przed październikowym spotkaniem naszego klubu w Kazimierzu ale po raz kolejny okazało się, że droga ze Stanów na Stary Kontynent jest daleka i długa.
Zdecydowałem się wysłać Sonetta drogą morską (bo niby jak inaczej?) z Houston do Rotterdamu, by skorzystać z powszechnie uznawanych za przyjazne zabytkowym autom holenderskich preferencji celnych. Niestety, spedytor kazał czekać ponad dwa miesiące na chwilę, gdy wreszcie kontenerowiec z moim autem na pokładzie odbił od teksańskiego nabrzeża. Europejska odprawa celna w Rotterdamie rzeczywiście poszła szybko, łatwo i co równie ważne niedrogo i na początku grudnia mój nowy Saab wyjechał z Holandii do Warszawy na lawecie znajomych Krzysztofa Rozenblata. Atak zimy i zaśnieżone, zakorkowane drogi niemal w całej Europie sprawiły, że na miejsce dojechał znowu spóźniony, tym razem o niemal tydzień. Przez ten czas stał w garażu u „laweciarzy” w Mosinie, gdzie miał okazję zobaczyć go Krzysztof.
Czekałem w napięciu na przyjazd Sonetta. Czy zdjęcia i opisy sprzedawcy nie kłamały? Czy rzeczywiście jest w tak dobrym stanie? Na szczęście nie zawiódł mnie, a nawet przerósł moje oczekiwania! Za każdym razem, gdy ktoś go ogląda moją pierś wypełnia uczucie radości i dumy. Szczególnie ważne są słowa uznania wypowiadane przez fachowców – Tadeusza i Krzysztofa Rozenblata.
Poprzedni właściciel myślał o startach w rajdach zabytkowych samochodów i dlatego Sonett otrzymał kilka sportowych „gadżetów”: cztery dodatkowe halogeny, sportowe pasy wzdłuż nadwozia (które zamierzam pozostawić) a także pola na numery startowe na drzwiach i pięciopunktowe wyczynowe pasy bezpieczeństwa (te już zdemontowałem lub wkrótce zdemontuję.
Wprost nie mogę się doczekać, gdy wreszcie wyjadę nim na ulice!
Ale cierpliwości! Tymczasem Sonett V4 czeka w garażu na załatwienie formalności związanych z polską rejestracją.
Obok stoi jego młodszy brat, pomarańczowy Sonett III z 1973 roku.
Hubert Szymański