Ostatni z V4
admin, Pią, 2008-10-31 16:03
Autorem tej relacji jest Jan Adcock człowiek odpowiedzialny w Saab UK za media (tzw. Press and Publicity Officer). Tłumaczenie Dariusz Kamiński.
Około godziny 9.00 rano 8 stycznia tego roku (w domyśle roku 1980) grupa składająca się z personelu Saab i wybranych dziennikarzy ze Szwecji,Holandii, Niemiec i Wielkiej Brytanii (reprezentowanego przez MichaelaBowlera wydawcę "Thoroughbred" i "Classic Cars") niechętnie opuszczała gościnny hotel w Uusikaupunki udając się do fabryki Saab-Valmet, gdzie Finowie produkowali Saaby, w tym model 96.

Inaczej, niż można byłoby się spodziewać, całe towarzystwo było raczej wkiepskim nastroju - nie z powodu niskiej temperatury czy efektów fińskiej wódki, którą raczono się poprzedniego wieczora. Wszyscy mieli świadomość, że za chwilę będą świadkami końca pewnej ery whistorii Saaba - tego ranka ostatni egzemplarz Saaba 96, dokładnie 730.607 miał być odebrany z taśmy produkcyjnej przez Erika Carlssona. Po 30 latach produkcji powstał ostatni egzemplarz modelu, który był twórcą reputacji firmy Saab w motoryzacyjnym świecie.
Jednakże zanim powstał ostatni egzemplarz w metalizowanym błękitnym kolorze i aluminiowymi felgami i spoilerem, wyprodukowano 3 identyczne V4 w kolorze czerwonym, które miały pojechać do Holandii, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Zanim poszczególni dziennikarze odebrali "swoje" samochody z taśmy produkcyjnej, szwedzcy kierowcy Erik Carlsson i SimoLampinen dali pokaz "kręcenia bączków" na metalizowanym niebieskim V4.

Po pożegnalnym lunchu i krótkim zwiedzaniu Uusikaupunki ekipa ekipa udała się do Turku, gdzie promem Silja Line wyruszyła do Sztokholmu. Po przybyciu do stolicy Szwecji grupa 5 Saabów prowadzona przez Erika Carlssona wyruszyła w drogę do muzeum Saaba w Trollhattan, gdzie ostatni egzemplarz Saaba 96 miał pozostać jako eksponat muzealny. Pomimo trudnych zimowych warunków na trasie, konwój dotarł na miejsce bez problemów. Dla wygody i bezpieczeństwa jadących w końcowej fazie drogi do muzeum swojej pomocy udzielił Stig Blomqvist, inny szwedzki kierowca rajdowy.

Ekipa brytyjskich dziennikarzy w osobach Michael Bowler i Jan Adcock udała się w dalszą drogę do Geteborga, skąd promem Tor Line popłynęła doWielkiej Brytanii.
Kilka słów na temat mojego Jubileum:
Saab 96 V4 model GL pochodzi z pożegnalnej serii 300 sztuk modelu, powstałych na zakończenie produkcji modelu 96 w styczniu 1980 roku. Wszystkie egzemplarze wykonano w metalizowanym błękitnym kolorze Aquamarine Blue (kod koloru 137 B), ze specjalną pluszową tapicerką wkolorze niebieskim. Auta wyposażone były w aluminiowe felgi firmy "RONAL". Klapa bagażnika wyposażona była w spoiler, a pas pomiędzy t ylnymi światłami samochodu występował tylko w kolorze czarnym. Moje auto ma numer nadwozia 96806002759 i zostało zarejestrowane po raz pierwszy w Szwecji w dniu 12czerwca 1980. Samochód został sprowadzony do Polski we wrześniu 2006 r. Udokumentowany przebieg to 81.668 km. Aktualnie auto przewidziane jest dorestauracji w warsztacie AUTO-WILK w Kańczudze.
Dariusz Kamiński


