Paddan 96/99 ("The Toad", "Ropucha") 1965 r.
admin, Czw, 2008-03-13 15:47

W latach 60. SAAB był producentem praktycznie jednego modelu samochodu osobowego, który oferowano w dwóch wersjach nadwozia - sedan (model 96) i kombi (model 95). Auto było już konstrukcyjnie mało nowoczesne i zwolna dojrzewała myśl, że firma potrzebuje nowego modelu. Niewiadomą było, czy nowy samochód ma być pojazdem w tej samej klasie, czy też należy pokusić się o auto w klasie wyższej, dla bardziej wymagających odbiorców. Pierwotnie skupiono się na pracach modernizacyjnych modelu 96. Auto poddano face-liftingowi i wykonano kilka egzemplarzy prototypowych. Przejście z 3-cylindrowe-go silnika dwusuwowego na nowoczesną 4-cylindrową i czterosuwową jednostkę napędową nie stanowiło problemu - pod maską było dostatecznie dużo. Dylematem było nadwozie, które dla nowej konstrukq'i było po prostu za małe. Zdecydowano więc o przekonstruowaniu nadwozia modelu 96 poszerzając je o 20 cm. Nowy pojazd otrzymał nazwę „The Toad" (Ropucha) i poddano go testom drogowym. Projekt nowego samochodu utrzymywany był w ścisłej tajemnicy. Nieliczne jazdy testowe przeprowadzane za dnia odbywano zawsze w towarzystwie drugiego samochodu, „normalnego" modelu 96 w takim samym szarym kolorze nadwozia, licząc na to, że nikt nie zauważy różnicy w wyglądzie obydwu aut. Kamuflaż udawał się, ale niezbyt długo. Spostrzegawczy dziennikarze z gazety „Expressen" sfotografowali obydwa auta w trakcie wspólnej jazdy i wyszło na jaw, że firma SAAB pracuje nad nową konstrukcją. Wkrótce okazało się, że SAAB chcąc liczyć na sukces, musi stworzyć auto większe i bardziej nowoczesne. Faktycznie, po dwóch latach od opublikowania zdjęć „Ropuchy", przedstawiono całkowicie nowy model. Dla celów testowych wykonano łącznie 4 pojazdy prototypowe, z których do dnia dzisiejszego zachowała się tylko jedna „Ropucha" i to ona właśnie jest eksponatem w muzeum firmy w Trollhattan.
Dariusz Kamiński
fot. Marek Wierzbicki
fot. Marek Wierzbicki