Saab 94
SAAB SONETT SUPER SPORT
- the first car, the white (ivory) one, the prototype, shown at Saab
Museum in Trollhattan,
- the second car, the red one, went to Philipson to their museum and in
mid-eighties was landed up in the USA,
- the third car, also red, equipped with white stripe tyres is in the
hands of a private collector in the neighbourhood of Trollhattan,
- the fourth car, the green one, was converted to a coupe after a very
bad crash he suffered. Restored to its original shape recently,
- the fifth car, the blue one, shown at Saab Museum in Trollhattan as
well,
- the sixth car, the white one with a blue stripe on the bonnet, the
last unit ever built belongs to a private collector in the USA.
Historia ta zaczęła się od prywatnego projektu Rolfa Mellde, który u Saaba zajmował stanowisko inżyniera d/s rozwoju. Chociaż pomysły Rolfa były oficjalnie akceptowane, on i niewielka grupa towarzyszących mu osób pracowali nad projektem po godzinach pracy i poza terenem fabryki.
Samochód który zbudowali posiadał nowoczesną aluminiową ramę o skorupowej konstrukcji, która łączyła w sobie lekkość i wytrzymałość.
Jednostka napędowa pochodziła z modelu 93 – 3 cylindry, pojemność skokowa 748 ccm, skrzynia biegów o trzech przełożeniach zamontowana tył naprzód
Tzn. przed silnikiem. To pociągało za sobą zmianę kierunku ruchu obrotowego silnika tak, że trzy przełożenia mogły być biegami do jazdy do przodu.
Silnik poddano tuningowi, co spowodowało wzrost mocy oryginalnie generowanych 33 KM do 57,5 KM.
Zaprojektowane przez stylistę Sixtena Sasona nadwozie zostało wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym – całkowicie nowego materiału dla budowy nadwozi samochodowych w 1956 r. Przy całkowitej gotowości do jazdy auto ważyło zaledwie 500 kg, co przekładało się na jego przyspieszenie i maksymalną prędkość – 1 kilometr ze startu stojącego w 36 sekund i odpowiednio 160 km/h. Prędkość maksymalna była nieco inna od podanej wcześniej.
Saab Sonett uznano za tak udany prototyp, że wykonano krótką serię sześciu egzemplarzy. Auta były testowane podczas wyścigów torowych. Wówczas przepisy dotyczące zawodów zostały zmienione, pozwalające na tuningowanie standardowych samochodów. To uczyniło nagle konkurencyjnym model 93
Sonett nie był już więcej potrzebny i zaniechano dalszych prac nad projektem. Pięć z pierwszych sześciu Sonettów nadal istnieje, dwa w muzeum Saaba i trzy w rękach prywatnych kolekcjonerów.*
foto Marek Wierzbicki
KOLORY SAABÓW 94
Trzeci, też czerwony, na oponach z białym paskiem w posiadaniu kolekcjonera z okolic Trollhattan.
Czwarty w kolorze zielonym, po wypadku przebudowany na Coupe i niedawno przywrócony do oryginalnego wyglądu.
Piaty pomalowany na niebiesko stoi w Muzeum Saaba.
Szósty, biały z niebieskim pasem znajduje się w USA.


