- Dawno, dawno temu
- Forza Italia 2008
- Izrael
- Landl 2008
- Museu do Caramulo, Portugalia
- Noc muzeów 2008
- ”Niespełnione nadzieje Polskiej motoryzacji”
- Muzeum Motoryzacji
- Norblin 2008
- Bawaria 2007
- Białoruś
- Classic Expo Salzburg 2007
- Essen 2005
- Fiat 126p w terenie
- Magia dawnych aut
- Na ulicach Lizbony
- Padwa 2007
- Planai Classic 2008
- Skansen w Kuligowie
- Tuchola 2007
- Walka techniki z przyrodą
- Wyprawa na Ukrainę
”Niespełnione nadzieje Polskiej motoryzacji” / „ Unfulfilled hopes of the Polish motorization”
admin, Wto, 2010-02-09 12:37
Polskie konstrukcje samochodowe powstawały Polsce już na początku XX w. Mimo iż były one często wytworami jednostkowymi, to jednak zawsze znakomicie przemyślanymi o dobrych właściwościach jezdnych.
Lata 20e i 30e XX w. przyniosły nam takie pojedyncze konstrukcje jak Skaf, Polonia, Stetysz, AS, Lux – Sport oraz pojazdy budowane w większych seriach jak np. CWS T1.
Po II wojnie światowej szybko powrócono do twórczych działań i zaczęły powstawać prototypy o różnym charakterze. Były to samochody o nadwoziach typu limuzyna-sedan jak Warszawa 210, samochody małolitrażowe jak Smyk, Mikrus, Meduza, Beskid, ale również pojazdy typu hatchback, do których można zaliczyć FSO Syrenę 110 i FSO Wars. Powstawały też inne odmiany takie jak busy: Mikrobus Syrena, Mikrobus Wycieczkowy FSO; samochody do turystyki np. Polski Fiat 125p „camping” czy terenowe - Polski Fiat 125p 4x4, Polonez Analog oraz pojazdy o charakterystycznych sportowych nadwoziach: Ogar, Coupe 1500 i 1300 oraz Syrena Sport. Jak widać, działania i próby szły w różnych kierunkach – zarówno tworzenia samochodów popularnych jak i wersji specjalnych dostosowanych do indywidualnych wymagań.
Pomysłowość i wizjonerstwo polskich konstruktorów znacznie wyprzedzały swoje czasy i realia panujące w kraju.
Niektóre z pojazdów mamy przyjemność pokazać Państwu na niniejszej wystawie.
Mimo, że prób i działań było wiele, to niestety ogromna liczba prototypów została jedynie w jednostkowych egzemplarzach a niektóre tylko w fazie modeli lub rysunków. Powody takiego stanu rzeczy były różne. O ile pojedyncze sztuki tworzone przez prywatnych użytkowników nie miały większej szansy na sukces, to pojazdy produkowane w liczniejszych seriach tą szansę mogły otrzymać.
Niestety do stłumienia działań na rzecz rozwoju motoryzacji przyczyniły się zarówno aspekty polityczne jak i ekonomiczne. II Wojna Światowa też spowodowała ogromne spustoszenia w sferze technicznej kraju.
Suma tych niekorzystnych czynników doprowadziła do tego, że po wielu pojazdach pozostało jedynie wspomnienie w formie szkicu czy fotografii, a w lepszych przypadkach prototypowy pojazd.
Nie ulega wątpliwości, że konstrukcje te były często ukoronowaniem myśli technicznej i zasługują na wyraźny akcent na kartach historii polskiej motoryzacji.
MUZEUM MOTORYZACJI – ODDZIAŁ MUZEUM TECHNIKI W WARSZAWIE
Prelekcję wygłosili Piotr Mady (okres międzywojenny) i Edward Pietrzak (okres powojenny). Słowo wstępne – Dyrektor inż. Jerzy Jasiuk.
fot. M. Wierzbicki