Mr. Saab
Saab celebrates 50th anniversary of Erik Carlssons first win in a Saab 96 in the RAC RALLY
Nowa inicjatywa Saab Wielka Brytania wspólnie z Saab A.B. Dla uświetnienia pierwszego zwycięstwa Mr.Erika Carlssona Fabryka wyprodukuje limitowaną serię modelu 9 - 3 Aero Carlsson. Z tej okazji odbyły się uroczystości w Trollhattan i Londynie, z udziałem Carlsona, skąd Erik przysłał nam materiały i korespondencję, z satysfakcją wspominając o 280 konnym silniku. Trollhattan oficjalnie w wydawanym przez siebie saabmagazine, folderach, prasie szeroko informuje o tym wydarzeniu. Erik Carlsson, jak piszą Szwedzi, eksplodował na światowej scenie rajdowej wygrywając w 1960 roku trudny Rajd Angielski.
Krzysztof Rozenblat
Zdjęcia pochodzą z materiałów wydanych na 50 lecie zwyciestwa Erika Carlssona w Rajdzie RAC.
RAC 1961 Saab 96 Erik Carlsson John Brown
RAC 1962 Saab 96 Erik Carlsson David Stone
Erik Carlsson Gunnar Palm RAC 1963 Saab 96 Sport
Erik Carlsson Gunnar Palm RAC 1964 Saab 96 Sport
List Erika Carlssona do Krzysztofa Rozenblata
PS. Erik Carlsson ma nadzieję, że Krzysztof podaruje na gwiazdkę swojej córce Paulinie najnowszego Saaba. Paulina do tej pory jeździ samochodem marki Volvo co wzbudziło zdziwienie Erika.
Spotkanie z Erikiem Carlssonem w Trollhattan, lipiec 2009.
Siedzieliśmy przy stole z Erikiem Carlssonem: Basia, Darek i ja. Byliśmy zaaferowani jego relacjami i wspomnieniami, ujęci serdecznością i bezpośredniością. Opowiadał. W pewnym momencie Darek wręczył Erikowi album z fotografiami naszych aut, który zdumiał się ilością starych Saabów w Polsce, ich doskonałą kondycją, pytał, jak do nas trafiły, kto je restauruje. Był zainteresowany naszym klubem. W pewnym momencie wziął kartkę i napisał to, co powyżej. W pierwszym dniu wizyty w Trollhattan nasze spotkanie z Carlssonem trwało dwie godziny i było dla nas wielkim przeżyciem.
Krzysztof Rozneblat
Trollhattan 2009, Tadeusz Kwiatek i Erik Carlsson
Ljungbyhed 2006
14 października 2008 roku w wieku 73 lat po długiej walce z chorobą zmarła Pat Moss-Carlsson.

Początkowo trenowała jeździectwo odnosząc sukcesy w skokach. Automobilizmem zainteresowała się za sprawą brata, Stirlinga Mossa, znakomitego angielskiego kierowcy wyścigowego lat 50. Swój pierwszy własny samochód rajdowy, Triumpha TR2 kupiła w 1954 roku za nagrody pieniężne w zawodach hippicznych.
W 1955 roku po sukcesach w lokalnych rajdach Pat Moss wzięła udział w pierwszej poważnej imprezie – Rajdzie RAC, gdzie zajęła 3. miejsce w klasyfikacji Pań. W tym samym roku jej pierwszym zagranicznym startem był Tulip Rally.
Pod koniec lat 50. Pat Moss zaczęła odnosić znaczne sukcesy rajdowe na arenie międzynarodowej.
W 1958 roku jadąc Morrisem Minor zajęła 4. miejsce w klasyfikacji generalnej oraz 1. miejsce w wśród kobiet w prestiżowym rajdzie RAC. W tym samym roku Austinem Healeyem 100/6 wywalczyła 4. miejsce w Rajdzie Liege (była pierwszą kobietą, która ukończyła tę niezwykle trudną imprezę w pierwszej dziesiątce). Ukoronowaniem sukcesów tym roku było zdobycie tytułu Rajdowego Mistrza Europy Kobiet.

W 1960 roku Pat Moss za kierownicą Healeya była 2. w Coupe des Alpes, a bezpośrednio po nim wygrała Rajd Liege! Ten ogromny sukces uczynił z niej największego formatu gwiazdę rajdów samochodo-wych.
W niezwykle udanym dla Pat Moss roku 1961, po zajęciu Healeyem 2. miejsca w Rajdzie RAC, za namową kolegi swojego brata, znakomitego szwedzkiego kierowcy Erika „On–the-Roof” Carlssona, którego poznała trzy lata wcześniej podczas Midnight Sun Rally w Szwecji, kupiła nowy samochód rajdowy Saab 96. Pierwszy start dwusuwowym Saabem to od razu kolejny wielki sukces – zajęła 3. miejsce Rajdzie Safari. A był to jej debiut na bezdrożach Afryki!
Po powrocie do Europy jadąc Mini Cooperem w 1962 roku do kolekcji dołożyła kolejne sukcesy: zwycięstwa w rajdach Tulip i Niemiec. W tym samym roku jej Healey był 2. w Rajdzie Polski oraz 3. w Coupe des Alpes i Rajdzie RAC.
W 1963 roku za namową Forda przesiadła się do Cortiny zajmując m.in. 6. miejsce w Rajdzie Akropolis.
9 lipca 1963 roku Pat Moss po poślubieniu Erika została Panią Carlsson.
Ponownie za kierownicą Saaba, Pat Moss-Carlsson kontynuowała pasmo sukcesów.
W 1964 roku była 3. w Rajdzie Akropolis oraz 4. w Rajdzie RAC oraz rajdowym maratonie Liege-Sophia-Liege. Rok później zajęła miejsce na najniższym stopniu podium w Rajdzie Monte Carlo. W 1966 roku Państwo Carlsson wystartowali dwoma Saabami Sonett II w Coupe des Alpes. Niestety, pomimo świetnej jazdy obydwojga z nich problemy z paliwem nie pozwoliły na ukończenie imprezy. W 1967 roku jadąc już cztero-suwowym Saabem 96 V4 zajęła 3. miejsce w Rajdzie Czech.
Po odejściu Erika Carlssona na rajdową emeryturę Pat Moss podpisała kontakt z Lancią. Jadąc Fulvią Coupé w 1968 wygrała roku Rajd Sestiere i była 2. w San Remo a w 1969 roku była 6. w Monte Carlo.

Pat Moss jest autorką dwóch książek o tematyce rajdowej: wspomnień „The Story So Far” (1967) oraz, wspólnie z mężem Erikiem Carlssonem, „The Art And Technique Of Driving” (1965).
Hubert Szymański
Klub SAAB GT-Classic